?Oorzaak faillissement OAD niet door strakke deadline?

De Rabobank ontkent dat het de touroperator te weinig tijd heeft gegeven om nieuw kapitaal aan te trekken en voelt zich dan ook niet schuldig voor het faillissement van zijn klant. 

Lang traject

'Ik moet echt tegenspreken dat we hen onvoldoende tijd hebben willen geven. Er is een heel lang traject aan vooraf gegaan.', zegt woordvoerder René Loman van de Rabobank tegen de regionale krant. 'De bank is helemaal niet over één nacht ijs gegaan. Maar we hebben ook de plicht dat wij geen onverantwoorde verliezen blijven financieren.'

Het bedrijf, dat nog steeds in handen van de familie is, groeide uit tot een van de grootste reisorganisaties van Nederland met een omzet van ongeveer €600 miljoen, zo schrijft het Financiële Dagblad. Oad werd failliet verklaard. Voor de meer dan 1400 werknemers is ontslag aangevraagd. Mogelijk dat een deel hiervan nog verder kan gaan. Wel wordt er gesproken over een doorstart. 

 “Innovate or die”

Volgens OAD was een deal met vers kapitaal bijna rond maar werd het een 'race tegen de klok' vanwege de deadline die zijn huisbank instelde.

Te strakke deadline of niet, de directie en de eigenaren zijn verouderd in hun denkwijze. Ze worden links en rechts al jaren ingehaald door concurrenten die het beter, sneller en winstgevender doen. Het probleem lag bij de deadline? Nee, volgens mij lag het probleem bij het gebrek aan innovatie en aanpassingsvermogen. "innovate or die." De eigenaren liepen zich constant te bemoeien met zaken waar ze geen verstand van hadden (zoals e-commerce) in plaats van dat ze het aan de specialisten overlieten. Neem de aanbevelingen van je jonge, gretige (online) specialisten serieus. De 'seniors' met 20-30 jaar geleden behaalde MBA's hebben geen idee wat ze met de nieuwe realiteit aanmoeten.

OAD past in het rijtje grote Nederlandse ondernemingen die in de afgelopen 5 á 10 jaar niet mee hebben kunnen schakelen en daar nu de gevolgen van ondervinden. De overname van grote aantallen reisbureaus in het recente verleden lijkt hierop puur op een machtstrijd (wie is de grootste). Er zat verder geen idee achter en men heeft de impact van deze overnames op de bedrijfscultuur en -strategie volkomen gemist. 

 

Mark Elshout, 2 september 2013