Meer online omzet tijdens de feestdagen?

Driekwart van alle online winkeliers vindt de feestdagen van belang voor hun verkoop. Toch laten veel webwinkeliers nog kansen liggen voor meer omzet tijdens deze periode. Zo geeft bijna de helft geen extra euro uit aan marketing of promotie.

Hoewel de feestdagen nog ver weg lijken, is het voor een webwinkel raadzaam om binnenkort te beginnen met de voorbereidingen. Onderzoeksbureau Blauw Research vroeg in opdracht van Marktplaats hoe online verkopers zich voorbereiden op de feestdagen en wanneer zij daarmee starten.

Wat blijkt? De helft van de online winkeliers bereidt zich specifiek voor op de feestdagen én verwacht daarmee zelfs 32 procent meer omzet te halen. Van die groep begint de helft al eerder dan september. De andere helft gaat in oktober van start met de voorbereiding voor bijvoorbeeld speciale acties.

Toch blijkt uit het onderzoek ook dat er nog heel wat kansen voor het oprapen liggen. Een paar opmerkelijke resultaten van wat online winkeliers wel (of niet) van plan zijn rondom de feestdagen, en wat u daar mee kunt doen.

Zorg dat uw webwinkel beter wordt gevonden
Het merendeel van alle online verkopers verwacht met de feestdagen niet meer geld uit te geven aan marketing. Toch is het juist slim om daar wel in te investeren, zodat uw webwinkel beter wordt gevonden. Denk nu al na over hoe u dan bijvoorbeeld Admarkt van Marktplaats Zakelijk, Adwords van Google of zoekmachinemarketing inzet.

Stuur een digitale nieuwsbrief
Slechts één op de tien winkeliers uit het onderzoek stuurt een online nieuwsbrief speciaal voor de feestdagen. Terwijl dit juist een goede manier is om de bezoekers die al interesse in uw producten hebben (en zichzelf hebben opgegeven voor uw nieuwsbrief) nog eens te attenderen op uw producten, speciale acties of andere feestplannen.

Hanteer een breder assortiment
Meer dan 40 procent van de online winkeliers verkoopt tijdens de feestdagen hetzelfde assortiment als altijd. Kies tijdelijk eens voor een breder assortiment die meer aansluit bij de kerstperiode. Zorg dat er variatie is in productprijs, zodat bezoekers geneigd zijn meerdere producten in één keer te kopen.

Zet uw webwinkel op kerst
Slechts 10 procent zorgt in zijn online winkel voor een kerstsfeer, 8 procent voor een Sinterklaassfeer en 7 procent voor een winterse sfeer. Net als in de fysieke retail zijn de kerstdagen het belangrijkste, maar dat heerlijke decembergevoel van donkere winkelstraatjes verlicht door kleine lichtjes, vind je online niet veel terug.

Er zijn legio voorbeelden om de kerstsfeer van uw bezoekers te verhogen. Zorg voor winters sfeerbeeld, bedenk een speciale actie (denk ook aan sociale media), geef uw site een ander gezicht, laat kerstmuziek horen of geef kerstkorting.

Onderscheid u door extra service
De feestdagen vrágen om extra service. De meeste webwinkeliers bieden dat, door bijvoorbeeld producten tijdens deze periode te laten ophalen of gratis te bezorgen (21%), extra korte levertijden te garanderen (11%) of feestelijk te verpakken (12%).

Overigens hoeft de feestdagendrukte niet per se extra mankracht te kosten. Minder dan één op de tien online verkopers zet extra personeel in.

Lees ook: Adverteren op Marktplaats via Admarkt: zo werkt het >>
Auteur: Niobe Moen

Bron: De Zaak