Hoe zorg ik dat mijn klant op tijd betaalt?

Waarom debiteurenbeheer
Het tijdig innen van uitstaande rekeningen, het inschatten van debiteurenrisico’s, het zo nodig inschakelen van een incassobureau. Het behoort allemaal tot het begrip ‘debiteurenbeheer’, ook wel creditmanagement. Niet de meest sexy ondernemerstermen. Maar leuk of niet leuk, het hoort bij ondernemen. Het is zelfs essentieel voor je succes. 
Wie producten of diensten verkoopt, heeft immers te maken met debiteuren. En als die hun rekeningen niet of te laat betalen, wat in deze economisch barre tijden wel eens steeds vaker kan voorkomen, kom je zelf in de problemen.
Als vorderingen langer open staan, lijd je renteverlies en komt je cashflow onder druk te staan, waardoor je eigen betalingsrisico stijgt. En dat wil je niet, zeker niet in de huidige economische omstandigheden. Een goed en verantwoord creditmanagement, is dan ook belangrijker dan ooit.
 
Telefonisch incasseren
Je geeft de klant graag het voordeel van de twijfel, je stelt het ‘vragen om je geld’ het liefst nog even uit. Maar als de betaling achterwege blijft, is de telefoon een ideaal instrument om openstaande vorderingen te incasseren. Een sturend en klantgericht telefoongesprek vraagt echter wel om specifieke communicatietechnieken. Want hoe verander je het betaalgedrag van je debiteuren zonder de relatie onder druk te zetten. En hoe overtuig je die lastige klant, die maar niet wil betalen. Hoe krijg je jezelf zover dat je de telefoon überhaupt pakt? Je kunt het leren!
 
Lees verder op mkbservicedesk.nl