6 dingen die je moet weten als ondernemer over mobile marketing

Er valt veel te vertellen over mobile marketing.  Smartphones en tablets hebben ons gedrag de laatste jaren fenomenaal verandert. Hoe we omgaan met tijd, plaats en communicatie is wezenlijk veranderd de afgelopen jaren. Hoe we werken, hoe we leven, hoe we shoppen, hoe we contact onderhouden, kortom alles wat we doen wordt beïnvloed door smartphones en tablets. Als ondernemer kun je deze ontwikkelingen niet links laten liggen. Daarom 6 dingen die je moet weten over mobile marketing. 

1.Mobile staat voor vrijheid

Wanneer men praat over mobile heeft men het niet alleen over smartphones, maar ook over tablets. Mobile staat niet voor het apparaat, maar voor mobiliteit. De vrijheid die mensen hebben om informatie te zoeken en te delen op een door hen gekozen moment en plaats. Deze vrijheid betekent een grote verschuiving in gebruikersbehoefte en richting van communicatie. De plaats en het moment zijn voor de consument belangrijk. Bijvoorbeeld: Ik sta midden in de stad en zoek een leuke schoenenwinkel. Dit is een hele andere behoefte aan informatie, dan wanneer ik op de bank met mijn tablet aan het shoppen ben naar schoenen. Weten wat de behoefte van je klant is, op welke moment, is dus de basis voor  mobile marketing.

2. Storytelling is één verhaal op alle apparaten

Verkopen is een verhaal vertellen. Als merk of als bedrijf vertel je waar jij of jouw product voor staat. Dit verhaal en de ervaring van dit verhaal moet op elk apparaat naadloos op elkaar aansluiten. Hieronder zal ik aangeven welke technische specificaties hierbij van belang zijn, maar het belangrijkste is wederom om te beseffen dat je klant op elk apparaat wellicht een andere behoefte heeft. De juiste content in de juiste context.

3. Snelheid, snelheid, snelheid

Wanneer mensen gebruik maken van hun smartphone is de snelheid waarmee websites of apps laden en reageren cruciaal. Google geeft aan dat als een website, bekeken via een mobile device, niet binnen 3 seconden laadt mensen afhaken. Zij zullen dit nogmaals proberen, maar een slechte indruk is snel gemaakt.  Snelheid is dus cruciaal wanneer je communiceert via mobile devices met een app of mobiele website.

4. Design is cruciaal voor de gebruikerservaring

We weten allemaal hoe het is om een website te bezoeken vanaf je smartphone en dan erg je best te doen om in te zoomen of om de navigatie te vinden. Wanneer je je website beschikbaar maakt voor mobile devices (let op: niet of, maar wanneer!) heb je de keuze tussen meeschalen (fluid) of responsive design.  Bij een fluid desing past de website zich aan, aan de breedte van je scherm, maar behoudt dezelfde opmaak. Een responsive design past zijn design aan per apparaat. Dus bij je tablet heb je een andere indeling dan op je mobiel. Een goed voorbeeld van responsive design is bol.com. Hier kun je zien dat niet alleen design, maar ook behoefte per device zijn doorgevoerd.

 5. Native bouwen is cruciaal

Een veelgehoorde en begrijpelijke discussie, is het feit dat wanneer je apps gaat ontwikkelen je te maken hebt met de verschillende mobiele platformen;  iOS, Android, Windows, BlackBerry etc. Voor elk platform moet je apart bouwen. Native heet dit. Kun je niet 1 app bouwen die op alle platformen draait? Nee! Zoals al eerder aangegeven zijn snelheid en ervaring op een device van groot belang. De huidige technologie ( zoals HTML5) staat nog niet toe dat 1 keer bouwen geheel volstaat. Elk platform heeft een geheel eigen gebruikerservaring en manier van bedienen. Een iOS app kan dan ook niet zomaar 1 op 1 geport worden naar Android. Zoals Brechtje de Leij (mobile marketeer NU.nl) afgelopen week tijdens APPRIL aangaf. Dit is hetzelfde als Feyenoord fans vragen vanaf nu in de Arena te komen en te verwachten dat ze dit leuk vinden omdat het ‘toch ook voetbal is’.

6. Innovatie dankzij mobile

Mobile geeft dankzij mobilisatie en digitalisatie een kans om te innoveren. Bedrijven zetten apps in om werk in te plannen, te vergaderen, met klanten te communiceren etc. Social Media is Mobile! En laten we de kracht van mobile niet uitvlakken wanneer we op zoek zijn naar lokale ondernemers als winkels, diensten of locaties.

Bol.com en Bijenkorf geven aan dat meer dan 5% van hun omzet via mobile devices komt. Dus we willen ook winkelen via onze telefoon en tablet! Nog weinig retailers springen hierop in, los van of mobiel betalen al mogelijk is ja of de nee.

Ook onze manier van onderwijs innoveert. Kijk maar eens naar de ipadscholen of initiatieven als de KhanAcademy.  Ik vind het inspirerend wat er allemaal mogelijk is dankzij mobile. Innovatie dankzij mobile. Wat gaat u doen met deze ontwikkelingen?

 

Bron: B2B Contact.nl/Antje Meindersma