Wil je weten wat voor jou van toepassing is?
We helpen je graag verder

Wanbetalers zijn vervelend, wanneer je steeds achter betalingen aan moet gaan verlies je kostbare tijd. Wanneer er niet betaald wordt moet je het verlies gaan doorberekenen aan de klanten die wél netjes betalen, en dat wil je uiteraard voorkomen. Met deze 6 methoden zullen klanten sneller facturen betalen, waardoor jij met meer zekerheid kunt ondernemen.

Een volledige administratie biedt inzicht en zekerheid. Neem contact op met jouw lokale OAMKB adviseur voor meer informatie.
 


1. Zijn de klanten kredietwaardig?

Het is verstandig om klanten of afnemers die op rekening kopen eerst door te lichten. Uiteraard heb je niet volledige inzage in de financiële status van de persoon of het bedrijf, toch kun je hier met facturen betalen voordeel mee behalen. Bij bedrijven kun je informatie over bijvoorbeeld een faillissement inzien via de Kamer van Koophandel gegevens, bij particulieren kun je vragen om informatie vanuit het BKR. Dit vertelt niet het complete verhaal, het biedt wel meer houvast.

2. Schuif de administratie niet op de lange baan

Facturen betalen wordt lastig voor de klant wanneer je niet eerst een factuur stuurt. Veel ondernemers die als ZZP’er of binnen het MKB werkzaam zijn wachten te lang met factureren. Hier is zelfs een wettelijk termijn aan verbonden; je moet uiterlijk 15 dagen in de maand NA de maand van levering factureren. Het spreekt voor zich dat de administratie op orde moet zijn, zodat je snel kunt factureren. Door de software op de juiste wijze in te richten kost facturering nauwelijks moeite. Hetzelfde geldt overigens voor betalingsherinneringen.

Download het stappenplan

3. Bepaal een betalingstermijn

In principe gebeurt facturen betalen direct bij levering, toch wordt er met name bij B2B overeenkomsten vaak een betalingstermijn toegepast van bijvoorbeeld 30 dagen. Er zijn vaste klanten die deze termijn steeds verder oprekken. Maak vriendelijk doch duidelijk kenbaar dat de betalingstermijn gerespecteerd moet worden. Anders kun je zoveel uitstaande betalingen hebben lopen dat de toekomst van jouw onderneming op het spel komt te staan.

4. Vooraf facturen betalen kan onzekerheid wegnemen

Bij particulieren mag je als aanbieder niet meer als vijftig procent van het factuurbedrag vooraf laten betalen. Dat geldt ook voor online betaling met uitzondering van iDeal. Daarbij mag je wel honderd procent vooruit laten betalen. Bij bedrijven geldt er geen minimum of maximum vooruitbetaling. Bied een korting aan je klanten, of geef een ander voordeel bij vooruitbetaling, daar wordt iedereen beter van.

5. Blijf eigenaar van de levering tot de betaling voldaan is

Hoewel dit niet voor alle producten en diensten haalbaar is, kun je middels een eigendomsvoorbehoud het eigenaarschap van de geleverde diensten of goederen behouden tot het bedrag is voldaan. Neem dit op in de koopovereenkomst of in de algemene voorwaarden zodat je juridisch in je recht staat. Zo kun je goederen of licenties later terugvorderen.

6. Kijk naar alternatieve vormen van betaling

Je zult als ondernemer ontdekken dat facturen betalen lang niet zo vanzelfsprekend is als het lijkt. Je kunt een kredietverzekering of debiteurenverzekering afsluiten, dan weet je zeker dat je betaald wordt. Ook factoring is mogelijk, dan zal de factoringmaatschappij direct uitbetalen na facturering. Uiteraard zijn hier extra kosten en risico’s aan verbonden. Bespreek de voordelen en mogelijke nadelen met de financieel adviseur.

Meer weten over debiteuren- en crediteurenbeheer? De administratie bijhouden betekent meer dan alleen facturen betalen. Maak vandaag nog een afspraak met de financieel professionals van OAMKB.
 

Download het stappenplan

Meest recentFlexcontracten van 2019 naar 2020Alcohol of drugs op de werkvloer; wat doe je als werkgever?Kosten verhalen bij arbeidsongeschikt personeelslidEen personeelsdossier bijhouden is geen breuk van vertrouwen7 Voordelen van Instagram voor ondernemersTerug in de tijd

Vaker goede info en leuke ondernemersberichten?